Heeft u dringend woonruimte nodig? De sociale huurwoningen in Zeist worden toegewezen via WoningNet. Iedereen die reageert heeft te maken met wachttijd. Om het zo eerlijk mogelijk te houden krijgt u alleen in uitzonderlijke situaties urgentie. Een urgentie betekent dat u voorrang krijgt etc.
Vul de urgentiewijzer in om te zien of u kans maakt op een urgentie.
Wij adviseren u - voordat u de urgentie aanvraag schriftelijk of digitaal indient – eerst een kans(advies)gesprek aan te vragen. Tijdens dit telefonische gesprek wordt met u besproken wat uw kansen zijn op urgentie en wat u zelf nog kunt doen om uw kansen op (andere) woonruimte te vergroten. Zo krijgt u een helder beeld wat u ten aanzien van uw woonsituatie van ons kunt verwachten, zonder dat u al kosten hoeft te maken. Voor een afspraak kunt u bellen naar nummer 14 030 gemeente Zeist.
Let op: Op het moment dat u een urgentie aanvraag daadwerkelijk indient, kost u dat € 75,45. Dit bedrag betaalt u vooraf ongeacht of u nu wel of geen urgentie krijgt.
De urgentiecommissie beoordeelt de urgentieaanvragen. Dit doet de commissie door de aanvraag te toetsen aan de regels voor urgentie. Deze regels zijn vastgelegd in de gemeentelijke huisvestingsverordening. Soms wordt er aanvullend advies gevraagd (bijvoorbeeld medisch of van het Sociaal Team). Uiterlijk binnen 8 weken ontvangt u bericht.
U ontvangt per brief bericht over uw urgentieaanvraag. Als u inderdaad een urgentie ontvangt, dan wordt dit bij WoningNet toegevoegd aan uw profiel. U kunt dan met voorrang reageren op bepaalde woningen. Dit zijn flatwoningen vanaf de eerste verdieping.
Als u een woning heeft gevonden, vervalt de urgentie. U heeft 6 maanden de tijd om een woning te vinden met urgentie. Daarna vervalt de urgentie.
Hieronder vindt u een lijst met redenen waarom u urgentie kunt aanvragen. Daarnaast moet u voldoen aan een aantal algemene voorwaarden. Zie de alinea hieronder.
Als u niet in uw woning kunt wonen vanwege medische redenen, dan kunt u urgentie aanvragen. Het moet gaan om een medische onhoudbare woonsituatie die door verhuizing opgelost wordt. Voor deze urgentie vraagt de gemeente medisch advies van een onafhankelijke arts.
U ontvangt urgentie als u door een calamiteit u woning moet verlaten, bijvoorbeeld na brand. Of wanneer u uw woning moet verlaten omdat het een dienstwoning is. U krijgt alleen urgentie als u dit niet van tevoren zag aankomen.
Als uw relatie over is en uw minderjarige kind(eren) geen dak boven hun hoofd hebben, dan kunt u urgentie aanvragen. U moet dan kunnen aantonen dat u minimaal 2 jaar heeft samengewoond of getrouwd bent geweest. Ook moet géén van de ouders een woning hebben waar ook plek is voor uw kind(eren).
Woont u in een instelling en wilt u graag verhuizen naar een reguliere huurwoning? Dan kunt u urgentie aanvragen. Het gaat om bijvoorbeeld een Blijf van mijn Lijf huis of een zorginstelling in de regio Utrecht.
Als u minderjarige kind(eren) heeft en uw financiële problemen heeft waardoor u uw woning niet kunt betalen, dan kunt u urgentie aanvragen. U moet dan wel kunnen aantonen dat u deze financiële problemen niet zag aankomen.
Als u voor lange tijd zorg verleent of ontvangt en verhuizing nodig is om dichter bij elkaar te wonen, dan kunt u een urgentie aanvragen. Door de urgentie kunt u beter mantelzorg verlenen of ontvangen. Voor deze urgentie vraagt de gemeente advies van het Sociaal team.
Als u urgentie aanvraagt, moet u in ieder geval voldoen aan deze voorwaarden:
Bij uw aanvraag moet u de volgende bijlagen uploaden of meesturen:
Let op! De kosten van € 75,45 moet u direct betalen als u de aanvraag indient. De urgentieaanvraag moet volledig worden ingediend, dus met alle gevraagde bijlagen. Dit om vertraging te voorkomen.
woonurgentie aanvragenInloggen met DigiD
Meer informatie over DigiD.
Moeilijk?
Vindt u DigiD ingewikkeld? Bekijk dan deze uitleg over DigiD.
U kunt het aanvraagformulier downloaden en ingevuld inleveren op het gemeentehuis (Het Rond 1 in Zeist). U kunt hiervoor een afspraak maken. Let op: bij het inleveren van uw urgentieaanvraag moet u de kosten van € 75,45 direct betalen. De urgentieaanvraag moet volledig worden ingediend, dus met alle gevraagde bijlagen. Dit om vertraging te voorkomen.