Parkeervergunningen voor ondernemers

Zeist kent meerdere soorten parkeervergunningen voor bedrijven. Het vergunninggebied is opgedeeld in rayons. Onder bepaalde voorwaarden kunt u in aanmerking komen voor een parkeervergunning. De afhandeling van uw aanvraag duurt ongeveer 1 week.

Let op: U kunt geen parkeervergunning aanvragen voor een camper, caravan of aanhangwagen.

Parkeervergunning bedrijven aanvragen (met eherkenning)

U heeft eventueel de volgende bijlage nodig (ingescand):

  • verklaring leasemaatschappij als u een lease-auto heeft

Meer informatie over eHerkenning

Uw bedrijf is gevestigd in betaald parkeren gebied of vergunninggebied en heeft geen eigen parkeergelegenheid. Per adres worden maximaal 2 parkeervergunningen uitgegeven. U kunt alleen parkeren in uw eigen parkeergebied (rayon). Als u meer dan 5 medewerkers heeft, dan komt u ook in aanmerking voor een werknemersparkeervergunning.

In de parkeergebieden I & K wordt geparkeerd in een parkeergarage. In de andere rayons wordt op straat geparkeerd. Het onderhoud van de parkeergarages is duurder, daarom zijn de kosten voor een vergunning in de parkeergebieden I en K hoger.

Tarieven parkeervergunningen voor ondernemers
OmschrijvingTarief 2019
Bedrijfsparkeervergunning parkeergebieden A t/m H, J, L, M en S (per jaar)€ 73,00
Bedrijfs- of werknemersparkeervergunning parkeergebieden I en K (per jaar)€ 276,00
Werkparkeervergunning voor alle rayons per jaar€ 299,00
Werkparkeervergunning voor alle parkeerapparatuur per jaar€ 299,00
Werkparkeervergunning voor alle rayons en bij alle parkeerapparatuur per jaar€ 599,00
Werkparkeervergunning voor alle rayons en bij alle parkeerapparatuur per maand€ 150,00
Werkparkeervergunning voor alle rayons en bij alle parkeerapparatuur per week€ 50,00

Uw bedrijf is gevestigd in betaald parkeren gebied of vergunninggebied en heeft geen eigen parkeergelegenheid. De werkgever moet de werknemersvergunning aanvragen voor de werknemer. Met deze vergunning mag alleen in de rayons I en K worden geparkeerd.

Voor uw werkzaamheden moet u regelmatig in het centrum van Zeist parkeren. Een werkparkeervergunning voor parkeerapparatuur- en/of belanghebbendenplaatsen kan verleend worden als u aantoont dat dit noodzakelijk is voor de beroeps- of bedrijfsuitoefening. U heeft de keuze uit 3 soorten werkparkeervergunningen:

  1. voor alle belanghebbendenplaatsen (code APB, dit zijn plaatsen voor vergunninghouders m.u.v. de rayons I en K)
  2. voor alle parkeerapparatuur plaatsen (code APP)
  3. voor alle parkeerapparatuur- en belanghebbendenplaatsen (code APA)

 Er zit geen maximum aan het aantal verstrekte werkparkeervergunningen. Dit staat dus los van het aantal verstrekte bedrijfsparkeervergunningen of werknemersparkeervergunningen.

U levert uw oude parkeervergunning in als u deze wilt wijzigen of beëindigen. Dit kan per post of persoonlijk in de publiekshal.

Kentekenwijziging

OnlineSchriftelijkPersoonlijk
Kentekenwijziging parkeervergunning (met eHerkenning)Formulier kentekenwijziging t.b.v. parkeervergunning (pdf 491 kB) Afspraak maken

Parkeervergunning beëindigen

OnlineSchriftelijkPersoonlijk
Parkeervergunning beeindigen (met eHerkenning)Beëindigingsformulier parkeervergunning (pdf 1 MB)Afspraak maken

  • een verklaring van de leasemaatschappij of het bedrijf waarvoor u werkt als u een lease- of bedrijfsauto rijdt
  • een verklaring van duurzaam gebruik (pdf, 362 kB) als het kenteken op naam staat van een ander

Als u geen eHerkenning heeft kunt u ook schriftelijk of in de publiekshal een parkeervergunning aanvragen.

Per post

Stuur het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier en kopieën van de benodigde documenten op naar: gemeente Zeist, ter attentie van Publiekszaken, Postbus 513, 3700 AM  Zeist.

Aanvraagformulier voor:

In de publiekshal          

Afspraak maken

Neem de benodigde documenten mee.

Bewoners en bedrijven in de parkeergebieden A t/m H, J, M of S kunnen kraskaarten aanschaffen voor hun bezoek. De kraskaart is alleen geldig in die parkeergebieden. Per kraskaart kan 2 uur worden geparkeerd op plaatsen waarvoor anders een dagkaart moet worden gekocht.

Per adres kunt u maximaal 20 setjes van 10 stuks per jaar kopen. Per kwartaal worden maximaal 5 sets per adres verstrekt. Let op: ongebruikte en verlopen kraskaarten worden niet retour genomen.

Meenemen als u kraskaarten voor iemand anders haalt:

  • een machtiging en een kopie van het legitimatiebewijs van deze persoon
  • uw eigen legitimatiebewijs

Kraskaarten kunt u aanvragen in de publiekshal, maak hiervoor een afspraak onder "parkeervergunning algemeen".

Afspraak maken Neem uw identiteitsbewijs mee.

U kunt een parkeerabonnement aanvragen voor de parkeergarages 1e Hogeweg, Steynlaan of Emmaplein. Een abonnement voor parkeergarage Gemeentehuis (maximaal 1 per adres) is alleen voor bewoners van de Maurikstraat.  U vraagt het abonnement aan bij de balie op het gemeentehuis (maak hiervoor een afspraak) of vul het aanvraagformulier in en stuur het op per post of mail het naar [email protected].

Als u in aanmerking komt voor een abonnement krijgt u van parkeerservice Amersfoort een brief. Hiermee kunt u een parkeerpas ophalen in de beheerdersruimte in de parkeergarage 1e Hogeweg.

OmschrijvingTijdseenheidTarief 2019
Abonnement standaardjaar€ 703,70
Kosten bij verlies pas/sleutel€ 13,00

Wanneer u een parkeervergunning aanvraagt, krijgt u een rayon toegewezen om in te parkeren. Dit is afhankelijk van de plek waar u woont of waar uw bedrijf gevestigd is. U kunt dit nalezen in het Besluit Uitgifte Parkeervergunningen 2019.

Hier vindt u een overzicht van de parkeergebieden waar u mag parkeren per toegewezen rayon.

Help ons de website verbeteren

Wij werken continu aan de verbetering van deze website. Mist u informatie, kunt u het niet vinden of heeft u een tip? Laat het ons weten. 

Help ons de website verbeteren